Kiinalaisista kuulemma jopa 60 prosenttia on laktoosi-intolerantikkoja (tekstinkäsittelyohjelman mielestä pitäisi kirjoittaa laktoosi-intolerantihkoja, tiedä häntä kumpi on sitten se oikea tapa). Näin luin eräästä julkaisusta. Maitotuotteet kun eivät varsinaisesti kuulu kiinalaisen jokapäiväiseen ruokavalioon. Varmaa tietoa ei kuitenkaan ole, johtuuko täkäläisten piereskely maidon juomisesta vai jostain muusta. Päätän raporttini tästä tähän.

Ja jatkan ärrä-viasta. Kiinalaisten r-kirjain lausutaan kieli ylhäällä ja takana, eli suomalaisittain se kuulostaa vähän kuin ööltä, mutta ei sinne päinkään. Kiinalaiset eivät osaa siis säräyttää ärrää, niin kuin kunnon finski tekee. Vaimoni nimi on Ärri Murri (nimi muutettu). Yritin opettaa kiinanopettajaa sanomaan sen, mutta eihän siitä tullut muuta kuin naurua.

Eräs kaveri teinivuosiltani sanoi ärrän L-kirjaimena. Hän häpesi tuota vikaansa niin paljon, että keksi aina sanoille synonyymeja, ettei joutuisi käyttämään ärrää. Kun hänen piti antaa koirille ruokaa, hän kertoi antavansa elukoille syötävää. Hän on ainut henkilö, jonka olen kuullut käyttävän sanaa ”lipettiin”. En kerro missä yhteydessä, tapaus ei ole vielä vanhentunut. Ja tästä ei muuten sitten hiiskuta kenellekään!

Nuorempana tuli kyllä tehtyä kaikenlaisia juttuja. Vähän liiankin hurjia. Joitain juttuja kadun, joitain en. Kerran tanssittiin kavereiden kanssa valssia kadulla ja yhdellä meistä oli potta päässä! Oli ne aikoja. Se oli silloin, kun oltiin nuoria ja kauniita. Nyt ei olla kuin kauniita. Paitsi minä, joka olen hirvittävän ruma. Siis mä oon ihan kauheen näköinen! Mun tukka on ihan hirveessä kunnossa ja mä oon ihan hirvee plösö! Siis mä en kestä!

Monet ovatkin ehkä huomanneet, että kirjoitan näitä juttuja tajunnanvirtatekniikalla. No ette te mitään ole huomanneet. Jos joku olisi huomannut, olisi sen varmasti kirjoittanut kommenttilaatikkoon. Siellä lukisi, että ”Hei, olen huomannut, että kirjoitat näitä juttuja tajunnanvirtatekniikalla. Onko siellä Pekingissä tänään paistetta vai pilveä?” Aikaerosta johtuen en muuten aina vastaa saman päivän aikana kommentteihin, joten kannattaa katsoa säätilanne vaikka netistä. Tai soittaa, puhelinnumeroni on 4.

Siis kauheeta miten tämä tarina tänään poukkoilee. Koitin pitää tiukat ohjat, mutta niin vaan ajatus karkasi hyla-hommista Pekingin säähän. Kai se on tuo lähestyvä isänpäivä, jännittää jo kovin, mitä huomenna tapahtuu.