YLE:n mukaan Suomesta on vuosien 2003 ja 2007 välisenä aikana löytynyt lähes 1500 uutta eliölajia, mm. sienisääskiä, tirriäisiä ja pistiäisiä. Iso osa lajeista on kuulemma sellaisia, jotka ovat olleet Suomessa iät ja ajat, mutta jotka on löydetty vasta nyt. Lajit on julkistettu PUTTE-ohjelman (pannaas uudet tieteelliset tulokset esille?) yhteydessä.

Asiassahan ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, mutta ilmeisesti näiden 1500 uuden elukan joukossa ei ole tämä Nokian vesijohtovedestä löytynyt giardia-alkueläin. Eikä siinäkään, jos olisi, mutta uusimpien huhujen mukaan Nokian vesijohtovedestä on löydetty lisää epäpuhtauksia. Annetaanpa uhrin itse kertoa asiasta!

-Niin, se alkoi joskus vuonna 1980, kun synnyin nokialaiseen pienviljelijäperheeseen. Meidän tilaltamme lähti ympäri maailmaa kaikki lähialueiden asfalttityömailla käytetty piki. Minun lempinimi koulussa oli miss Piki. No syntymän jälkeen heti loppuvuonna 2007, kun olin eräänä joulukuisena, ja huomatkaa nyt siis, että EN ollut joulukuusena, vaan joulukuisena! Siis olin eräänä joulukuisena iltana käymässä poikaystävälläni, kun alkoi rapa lentää. Meillä oli ensin hieman laatuaikaa, jonka jälkeen haimme kebabit Kavoliasta. Kebabien jälkeen ei mennyt kauaakaan, kun alkoi kova sontiminen.

Niin anteeksi, voitteko kertoa hieman tarkemmin tuosta?

-Joo voin mielelläni. Vatsatauti taisi iskeä meihin oikein olan takaa. Vesi vanhin voitehista, vedellähän sitä ensimmäisenä koittaa lääkitä vatsatautia. Ei se kuitenkaan helpottanut. Lähdimme käymään terveyskeskuksessa hetimmiten, jossa meistä otettiin näytteet. Minun sylkinäytteestä löytyikin aikamoinen pommi! Siinä vaiheessa ei vielä tiedetty, mitä kaikkea Nokian vedestä löytyy, mutta minun sylkinäytteestä löytyi siittiöitä!! Eräänlaisia alkueläimiä siis.

No johan on! Ja vatsatautiko tämän aiheutti?

-Oletettavasti pahoin pelkään luullakseni kuollakseni niin kai ja töttöröö. En kyllä enää uskalla juoda hanavettä, koska pelkään tulevani raskaaksi. Olen tutkinut netistä lapsenteko-blogeista raskauden ensioireita, ja minulla on ne kaikki. Minua on vaivannut kova jano ja tiheentynyt virtsaamisen tarve. Tekee hirveästi mieli syödä kaikenlaista ja sitten on ollut semmoista selittämätöntä painonnousua. Mielialanvaihtelua on ollut ja sitten tuota vainoharhaisuutta. Ihan semmoisia normaaleja raskauden oireita. Että pitäisikö nyt olla jostain huolissaan? Tuleeko täti enää koskaan meille kylään?

En usko. Kenen täti? Vaikutat ihan normaalilta ja tasapainoiselta nuorelta naiselta. Sinulla on vielä runsaasti elinvuosia jäljellä, joten nauti nyt elämästä, kun vielä kykenet. Kerranhan täällä vain eletään!

-Voi kiitos näistä sanoista, tämä auttaa minua jaksamaan urallani eteenpäin. Eteenpäin, sanoi mummo unessa!

Ilo taitaa olla kyllä kokonaan minun puolellani...